V první kapitole jsou definovány základní pojmy související s bezpečností v letectví a letecké dopravě a rovněž popsány základní principy a úloha managementu bezpečnosti v letectví.
Bezpečnost je stav společenského, přírodního, technického, technologického systému nebo jiného systému, který v konkrétních vnitřních a vnějších podmínkách umožňuje plnění stanovených funkcí a jejich rozvoj v zájmu člověka a společnosti - vyloučení neakceptovatelných rizik
Nebezpečí (Hazard) je latentní vlastnost daného systému nebo jeho komponentů způsobovat neočekávané negativní jevy, které narušují bezpečnost, ohrozují stabilitu a fungování příslušného systému, případně i jeho okolí. Je to zdroj potenciální škody nebo situace, která potenciálně může způsobit ztrátu. - zdroj potenciálních škod nebo situací, která může vést k snížení bezpečnosti.
Bezpečí je souhrn opatření (legislativou, organizační) a způsobů zapojení lidských zdrojů (výběr personálu, postupy) a materiálních zdrojů (technické prostředky) určených k minimalizaci ztrát na materiálu a zdraví osob působících na území letiště vlivem vlastního provozu.
Základním cílem letectví je bezpečnost posádky, pozemního leteckého personálu a ostatní veřejnosti - SAFETY FIRST.
Riziko je původně cizí slovo znamenající určité nebezpečí a vysokou pravděpodobnost nezdaru.
Jde o situaci, kdy ten, kdo se rozhoduje, zná všechny možné důsledky svého rozhodnutí a je schopen určit pravděpodobnost každého tohoto rozhodnutí. Důsledky musí být vzájemně nezávislé a součet jejich pravděpodobnosti je za daných předpokladů roven jedné.
Kvalitativní analýza rizik používá slov k popisu rozsahu možných následků a pravděpodobností, že se tyto následky přihodí. Užité škály mohou být přizpůsobeny nebo upraveny tak, aby vyhovovaly okolnostem, a různá rizika mohou být popsána různým způsobem.
Čím vyšší nám daná situace přináší výhod, tím vyšší je akceptovatelná míra rizika. Naopak zbytečné riziko podstupujeme tehdy, aniž nám výsledek přináší smysluplnou výhodu - např. vzlet po větru z důvodu úspory času pojíždění.
Z hlediska svého obsahu a způsobu používání se postupně od sebe oddělovaly termíny nebezpečí a riziko, které byli dlouhou dobu používány jako synonymum. V současnosti je možné zvýraznit hlavně tento rozdíl mezi nimi:
Nebezpečí má statický charakter a vyjadřuje jen potenciální negativní vlastnost systému, tedy část obsahu termínu riziko.
Riziko má dynamický charakter, přičemž má přímý vztah k hodnotám společnosti, kterých existenci ohrožuje, - představuje možný negativní dopad evolučního vývoje lidského společenství na životní prostředí a na vlastní činnost a samotnou existenci na Zemi
V letectví bezpečnost obvykle dále rozdělujeme do dvou pojmů:
1. SAFETY - provozní bezpečnost
2. SECURITY - ochrana před protiprávními činy
Management - (anglicky to manage – řídit, původem z francouzského, ménagement, které má svůj kořen v latinském slově manus - ruka, a jeho prazákladem bylo ruční ovládání koní; též je umění řízení, působení na určitou soustavu (například společnost) a ovládání její činnosti. Tento název může též označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Dělení managementu:
Nižší – prvního stupně – řešení přímo vztahů mezi zaměstnanci (plnění práce)
Střední - druhý stupeň – různá skupina vedoucích zaměstnanců – personalisti, techničtí pracovníci, logistika atd.
Nejvyšší – třetí stupeň – vedení v nejvyšším stupni – vrcholové vedení – usměrňuje chod celého systému, nesou zodpovědnost za vlastníky podniku
Manažerské (sekvenční) funkce (Fayol):
Plánování - rozhodovací proces vytýčení a volby cílů a prostředků jejich dosažení. Smyslem je stavění mostů mezi tím, kde jsme a tím, kam se chceme dostat.
prvky procesu:
předvídání toho co v očekávané budoucnosti nastane,
stanovení obecných pravidel,
vypracování konkrétního postupu činnosti,
vypracování časového postupu.
Organizování - Zvolení cíle a alternativu postupu, jak ho dosáhnout, rozmístit a uspořádat všechny disponibilní zdroje organizace tak, aby existovala reální šance dosažení vytyčených cílů (zvoleným postupem a ve stanoveném časovém horizontu).
prvky procesu:
přesné vymezení druhu prací (činností),
seskupení jednotlivých prací do skupin,
vymezení pravomocí a zodpovědnosti,
vymezení vztahů mezi jednotlivými články.
Personalistika (motivování) - Proces získávání potřebných a schopných pracovníků a jejich adaptace v novém prostředí a udržení na zvolené pozici.
prvky procesu:
správný, výběr pracovníků,
školení pracovníků,
vytvoření komunikačního systému.
Řízení (koordinace)- Cílevědomý proces ovlivňování lidí, aby jejich činnost úspěšně naplnila firemní cíle.
prvky procesu:
slaďování různých činností,
odstraňování nesrovnalostí.
Kontrolování - Objektivní hodnocení vykonané práce z hlediska vytýčených cílů - smyslem je korekce procesů.
prvky procesu:
zavedení norem,
měření výkonu a porovnání s očekávaným výkonem,
předcházení neočekávaným odchylkám.
V managementu je důležité použít správné metody a postupy v jednotlivých manažerských funkcích v praktických situacích.
Průběžné manažerské funkce:
Analýza - Znamená rozbor, metodu zkoumání složitějších skutečností rozkladem na jednodušší. Používá se v mnohých vědách, ve filozofii i v běžném životě, jestli chceme dospět k určitým výsledkům na základě detailního poznání podrobností.
Syntéza - Je protikladem analýzy, ze které plynou výsledky - závěry.
Postupy a metody, založené na analýze, se nazývají analytické. Člověk, který se zabývá analýzami, je analytik.
Komunikace - podle encyklopedického slovníku znamená styk, styky, spojeni a přenos informací. Komunikace patří v manažmentu k základním zručnostem manažéra. Komunikatívnější manažéři rychleji získavají své podřízené pro plnění svých cílů a úloh a lehčeji prosazují v pracovním procesu nepopulární opatření.
Rozhodování - výběr/volba z vícero než jedné možnosti řešení (variant) a je závěrem rozhodovacího procesu.
Klasická teorie uvádí tři hlavní styly:
Autoritativní, kde veškerou moc má vedoucí a komunikace je jednosměrná shora dolů.
Demokratický, kde vedoucí deleguje část své autority, nechává si však odpovědnost v konečných rozhodnutích. Komunikace probíhá oběma směry.
Laissez-faire, kde se vedoucí vzdává řízení práce ve prospěch svých podřízených. Komunikace pak probíhá převážně pouze mezi podřízenými.
Na základě této kapitoly student bude umět:
rozlišit pojmy safety a security
definovat pojmy bezpečnost, nebezpečí, riziko, přijatelná míra rizika apod.
definovat pojem management
vysvětlit sekvenční a průběžné funkce manažera
Doporučená literatura a další zdroje:
https://boeing.mediaroom.com/2002-07-19-Aviation-Safety-and-Aviation-Security
BÍNA, Ladislav a Zdeněk ŽIHLA. Bezpečnost v obchodní letecké dopravě. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2011. ISBN 978-80-7204-707-9.