"Safety Management System znamená systematickou integraci a využívání bezpečnostních opatření pro denní provoz letadel a letištních ekonomických subjektů, při současném zohlednění lidských, technických a organizačních faktorů."
SMS stanovuje obecná závazná pravidla, která jsou postavena na obecných manažerských principech – kvalita, jednotná dokumentace apod a je zaměřený na rizika vznikající s leteckým provozem. Nezabývá se riziky, která nespadají do oblasti letectví a leteckého průmyslu (např. obecné předpisy protipožární ochrany). SMS není nástroj eliminující všechna rizika.
Podstatou SMS je jasné stanovení základních principů, vysoké povědomí o důležitosti bezpečnosti a jednotná bezpečnostní politika firmy v oblasti letecké dopravy.
Zacházení s nebezpečnými látkami
Ochrana vstupních částí
Ochrana ploch
Pravidla stavebních prací a rekonstrukce
Záchranné a požární služby
Nouzové plány
Ochrana budov
Reporting
Kontrola prekážek leteckého provozu
Základní výchozí podmínkou je stanovení strategických budoucích cílů. Bez jejich definování není možné úspěšně zavést SMS.
Propojení stávajících bezpečnostních složek a ustanovení osoby dohlížející na spolupráci složek – ozn. jako evoluční – stávajíci systémy se postupně transformují (problém v zavedení jednotné dokumentaci, nezahrnutí všech procesů)
Vybudování SMS na základě předem stanovené koncepce – revize současného stavu a vytvoření nové koncepce – def. požadavky na složky
Jednotná bezpečnostní politika
Jmenování osoby safety manažera
Zřízení bezpečnostní komise
Dokumentace procesů a určení odpovědnosti
Identifikace rizik a jejich analýza
Reporting a vyšetřování relevantních událostí
Vnitřní kontrola funkčnosti systému
Aplikace změn
Školení personálu
Průběžná kontrola účinnosti systému
Plánování pro případ nouzových situací
Safety culture
Zvyšování bezpečnosti
Risk management
Kontrola bezpečnosti
Řízení procesu - základní prvek SMS
identifikace procesu a jejich evidence
správa a dohled nad všemi procesy, které se týkají provozní bezpečnosti
Reporting - určení podoby hlášení o incidentech a nehodách
zřízení databáze hlášení a její vedení
stanovení pravidel vyšetřování
Vnitřní kontrola – kontrola dodržování základních pravidel SMS
kontrola průběhu pracovních procesů
Vyhodnocování rizik – identifikace a zhodnocení nebezpečí
ohodnocení stupně nebezpečí
řízení bezpečnosti na základě cost benefit analýz
Lidský faktory v procesu identifikace rizika:
Předpokladem úspěšnosti SMS je pochopení vlivu lidského faktoru na bezpečnost procesu, a to zejména v procesu identifikace rizika. Úkolem SMS není stanovit KDO pochybil, ale PROČ pochybil, jaká souslednost událostí vedla k chybě a jak se jí dalo předejít.
Na bezpečnost působí jednotlivé složky, které se podílejí na činnosti letiště. Každá složka má svůj podíl, důležitá je ovšem i jejich vzájemné působení (interakce). Pro popis interakce mezi jednotlivými prvky se v letectví užívá modelu SHELL.
SHELL model
S – Software – reprezentuje školení, procedury a pracovní postupy
H – Hardware – vybavení a technika
E – Environment – stav okolního prostředí
L – Lifeware - člověk, který je za proces odpovědný, ostatní lidé na pracovišti
L-H: ovlivňování člověka a techniky – ergonomie – přizpůsobení zařízení a přístrojů výkonnosti člověka – zobrazení dat, umístení přístrojů na palubě letadla,
L–S: působení vnitřních pravidel (směrnice, příručky),
L-L: vztah osoby odpovědné za proces a ostatními osobami na pracovišti (schopnost pracovat v týmu, kooperovat – Recource management – manažment lidských zdrojů),
L-E: interakce uživatele a prostředí
vnitřní – pracovní prostředí)
celková úroveň pracoviště – bezpečnost, kvalita pracovního prostředí
Kulturní vlivy.
Osobní situace.
Organizace.
Pracovní potupy.
Školení.
Technika a její úroveň.
Snížení dopadu lidského chování:
Zamezení vzniku chyb - zavedení kontrolních mechanismů.
Zachycení již vzniklé chyby – zavedení dvojitých kontrol, testu apod.
Vytvoření systémů – tolerantních k chybám.
přístup managementu a stanovení priorit,
vnitřní nařízení a pravidla,
způsob kontroly,
cíle a plánovní budoucího vývoje,
školení zaměstnanců,
schopnost přimět zaměstnance ke spoluúčasti,
reakce na porušení stanovených pravidel.
všichni zaměstnanci vědomi své odpovědnosti,
řadoví zaměstnanci musí mít podporu vyššího vedení,
všichni si musí být vědomi toho, že úmyslné porušení předpisu je netolerovatelné,
přimárním cílem není hledání viníků a jejich potrestání, ale zhodnocení situace, poučení z chyb a přijetí opatření.
Audit – systematická kontrola a přezkoušení vytčených cílů a vyhodnocení účinnosti současných procesů
Příprava auditu – stanovené kriteria:
Rozsah auditu
Metodika
Frekvence
Metoda hodnocení
Zajištění nezávislosti auditorů
Průběh auditu:
Oprávnění k provedení auditu
Určení programu auditu
Vyhodnocení průběhu auditu a jeho výsledků
Návrhy na zlepšení
Odborná kvalifikace:
Znalost leteckého práva
Dobré povědomí o pravidlech pohybu
Znalost procesů
Znalost postupů
Vývoj a zavedení SMS
Provádění auditů
Účast na vyšetřování
Inovace a vývoj nouzových plánů
Analýza nových právních dokumentů
Dozor nad bezpečnostní radou
Komunikace
Na základě této kapitoly student:
Pochopí podstatu, faktory a procesy SMS
Popíše proces implementace SMS
Porozumí SHELL rozhraní
Vysvětlí pojem "safety culture"
Pochopí úlohu safety manažera
Doporučená literatura a další zdroje: